CAPITOL I – Denumirea, forma juridica, obiectul de activitate, sediul, durata si membrii asociatiei de proprietari
Pag 1
CAPITOL II – Patrimoniul asociatiei de proprietari Pag 2 ARTICOL 8 (1) Patrimoniul asociatiei de proprietari poate proveni si din donatii si sponsorizari. (2) Apartamentele sau spatiile cu alta destinatie decât cea de locuintă, cumparate de asociatia de proprietari, vor face parte din patrimoniul asociatiei. ARTICOL 9 (1) Gestionarea patrimoniului, precum si activitatea financiar-contabila se exercita fie de membri ai comisiei de cenzori sau alti membrii ai asociatiei de proprietari, cu cunostinte de specialitate si experienta in domeniile economic, financiar si juridic, fie de persoane fizice sau juridice, asociatii ori agenti economici specializati. (2) Controlul gestiunii patrimoniului, precum si al activitatii financiar-contabile se exercita de comitetul executiv al asociatiei de proprietari. ARTICOL 10 (1) Patrimoniul asociatei de proprietari nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale asociatilor. CAPITOL III – Structura organizatorica ARTICOL 11 – Adunarea generala (1) Asociatia de proprietari este condusa de adunarea generala. Dupa prima întrunire organizatorica adunarea generala se întruneste o data la inceputul fiecarui an calendaristic. (2) Intrunirea adunarii generale va fi anuntata în scris prin afisare la loc vizibil, cu cel putin 5 zile inainte de data convocarii. (3) Pentru ca hotarârile adunarii generale sa fie valabile, este necesara prezenta majoritatii membrilor asociati, personal sau prin reprezentant. (4) In cazul în care cvorumul nu este întrunit, adunarea generala va fi convocata la o data ulterioara, cand proprietarii prezenti pot hotara, cu majoritate de voturi, asupra problemelor inscrise pe ordinea de zi, indiferent de cvorum. (5) Hotarârile adunarii generale vor fi luate cu majoritate de voturi (cu cel putin jumatate plus unu din voturile proprietarilor prezenti la adunarea generala). (6) Hotarârile adunarii generale privind modificarea statutului sau dizolvarea asociatiei de proprietari ori perceperea unei sume speciale destinate achitarii cheltuielilor comune neprevazute in buget, dar necesare, se adopta cu votul a doua treimi din numarul membrilor asociatiei de proprietari. (7) Votul fiecarui proprietar are o pondere egala cu cota-parte din proprietatea comuna. Proprietarul poate fi reprezentat de un membru al familiei sau de un alt reprezentant care are o împuternicire semnata de proprietarul în numele caruia voteaza. Un membru al asociatiei de proprietari poate reprezenta alti membri absenti, prin imputernicire scrisa. În cazul egalitatii de voturi, votul presedintelui este decisiv. (8) Daca o decizie a asociatiei de proprietari este contrara legii sau acordului de asociere ori este de natura sa produca daune considerabile intereselor unei minoritati a proprietarilor, orice proprietar poate initia actiune in justitie impotriva respectivei decizii, in termen de 60 de zile de la adoptarea acesteia. Actiunea in justitie nu trebuie sa intrerupa aplicarea deciziei decat atunci cand instanta hotaraste suspendarea deciziei respective. (9) Adunarea generala are urmatoarele atributii principale: a) darea de seama anuală asupra activitatii comitetului executiv al asociatiei de proprietari, raportul comisiei de cenzori si raportul exercitiului bugetar, acordand anual descarcarea de gestiune comitetului executiv si celui care exercita administrarea condominiului, in masura in care cei in cauza nu se fac vinovati de lipsuri in gestiune sau de alte fapte care implica raspunderi materiale ori penale; adopta si amendeaza bugetele de venituri si cheltuieli; valideaza rectificari ale guvetului de venituri si cheltuieli; aproba valoarea fondului de reparatii anual si modul de repartizare lunar; b) adopta sau amendeaza deciziile, regulile si regulamentele asociatiei de proprietari; c) hotaraste constituirea fondurilor speciale, in conditiile legii; d) hotaraste cu acordul a cel putin doua treimi din numarul membrilor asociatiei modificarile ulterioare ale statutului asociatiei de proprietari si/sau acordul de asociere; Pag 3 e) hotaraste asupra: naturii si volumului mijloacelor materiale si banesti necesare desfasurarii activitatii asociatiei de proprietari; modul de folosire a mijloacelor banesti, sumele pana la care comitetul executiv poate angaja cheltuieli in numele asociatiei de proprietari si limita maxima sau cuantumul sumelor ce se pot retine in casa proprie pentru efectuarea platilor curente – plafonul de casa. f) hotaraste asupra acordarii unor drepturi banesti membrilor asociatiei de proprietari, alesi sau nu in structura organizatorica a asociatie, care desfasoara activitati lucrative folositoare acesteia; g) la constituirea asociatiei de proprietari, hotaraste numarul membrilor comitetului executiv, 3 sau 5 si ai comisiei de cenzori, precum si durata mandatelor acestora, nu mai mult de 2 ani fiecare; h) alege, dintre membrii asociatiei de proprietari, comitetul executiv al asociatiei, validându-l dintre acestia pe presedinte; i) alege, dintre membrii asociatiei de proprietari, Comisia de cenzori. j) revoca, atunci când este cazul, oricare dintre membrii comitetului executiv sau ai comisiei de cenzori, alegand un succesor pentru ocuparea locului vacant, prin votul majoritatii simple a celor prezenti; k) Valideaza sistemul de penalitati de maximum 0.2% / zi dupa 30 de zile de la data scadenta a listelor de plata, atat pentru cote lunare de consum, cat si pentru rate fond rulment sau reparatii, fara ca valoarea dobanzii sa depaseasca cota penalizata; l) hotaraste cu votul tuturor membrilor asociatiei de proprietari asupra necesitatii angajarii de credite bancare pentru indeplinirea scopurilor asociatiei de proprietari si modul de garantare a acestora; m) hotaraste cu votul a doua treimi dintre membrii asociatiei de proprietari schimbarea instalatiilor comune precum: incalzirea centrala, lifturi, coloane apa rece. n) masuri privind conditiile ce trebuie îndeplinite de detinatorii de animale de casa din cadrul condominiului; (10) Discutiile si hotararile adunarii generale se consemneaza într-un registru de procese-verbale, care se pastreaza la presedintele asociatiei de proprietari; procesul verbal se va semna de toti membrii participanti. ARTICOL 12 – Comitetul Executiv (1) Autoritatea pentru stabilirea directiilor privind functionarea si administrarea condominiului se deleaga comitetului executiv al acesteia; (2) Comitetul executiv va fi condus de presedinte care va fi desemnat în persoana celui care intruneste cel mai mare numar de voturi la alegerile din adunarea generala; (3) Presedintele asociatiei de proprietari este si presedintele comitetului executiv; (4) Atributiile comitetului executiv sunt: a) duce la indeplinire hotararile adunarii generale a asociatiei de proprietari, executa bugetul de venituri si cheltuieli al asociatiei de proprietari si intocmeste proiectul bugetului pentru anul urmator; prezinta dari de seama asupra activitatii desfasurate, presum si masuri pentru imbunatatirea acesteia; in situatii exceptionale hotaraste rectificarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul in curs, in prima adunare generala validandu-se aceasta rectificare; b) raspunde de ingrijirea, pastrarea in bune conditii si supravegherea utilitatilor condominiului, spatiilor comune si instalatiilor. Angajarea personalului se face cu contract individual de munca, prin negociere directa; c) analizeaza oferte si negociaza contracte, in cazul in care administrarea condominiului, partial sau total, va fi asigurata de persoane juridice; d) raspunde de incasarea lunara a cotelor de contributie de la proprietari, emite somatii catre restantierii care depasesc termenul de plata; rezolva contestatiile proprietarilor cu privire la cuantumul cotelor de contributie; e) urmareste, in coditiile legii, recuperarea pagubelor produse asociatiei de proprietari, in cazul persoanelor angajate cu contract individual de munca; in cazul neidentificarii persoanelor vinovate, sa dispozitii de recuperare din conturile asocitiei de proprietari, in coditiile legii; Pag 4 f) negocieaza contracte cu persoane fizice sau juridice, membre sau nemembre ale asociatiei de proprietari, pentru inchirierea ori intrebuintarea unor elemente sau suprafete din proprietatea comuna. g) Da dispozitii de realizarea unui sistem propriu de protejare a bunurilor asociatiei de proprietari, de securitate a cladirii, a proprietatii; h) Dispune crearea fondurilor speciale, necesare pentru buna functionare si dezvoltare a cladirii, precum si o ambianta placuta pentru petrecerea timpului liber in cadrul condominiului de catre proprietarii membri ai asociatiei si alte persoane; urmareste completarea la zi a cartii tehnice a constructiei; i) Imputerniceste administratorul pentru a putea efectua verificari privind: situatia reparatiilor instalatiilor proprietate comuna, inlaturarea pierderilor de apa, citirea contoarelor individuale; j) participa la receptia lucrarilor angajate de asociatia de proprietari pentru reparatii asupra proprietatii comune, precum si a altor lucrari; k) stabileste modul de calcul si incasare fond rulment, si avizeaza actualizarea acestuia; l) hotaraste punerea in executare silita pentru recuperare creante a proprietarilor vinovati de neplata cotelor lunare de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, inclusiv cele neprevazute, pentru cei care au depasit 90 de zile de neplata, de la termenul stabilit, dupa instiintarea prealabila prin somatie de plata; m) hotaraste actionarea in justitie a celor ce se fac vinovati de incalcarea prevederilor contractuale pe care asociatia de proprietari le-a angjat, in cazul in care nu se gasesc solutii de rezolvare prin conciliere; n) asigura conditiile necesare securitatii si igienei in procesul muncii, precum si masuri de prevenire si stingere a incendiilor, conform prevederilor legale; o) hotaraste societatea bancara la care asociatia de proprietari isi va deschide unul sau mai multe conturi bancare; p) raspunde tuturor întrebarilor si solicitarilor venite de la proprietari; încurajeaza si sprijina initiative personale ale membrilor asociatiei de proprietari; q) asociatia de proprietari, prin comitetul executiv, poate suspenda din functie sau poate rezilia contractul individual de munca incheiat cu oricine din randul personalului angajat ori, dupa caz, poate rezilia contracte incheiate cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii; r) discutiile si hotararile se consemneaza in registrul de procese-verbale, care se pastreaza la presedinte, procesele-verbale semnadu-se de toti membrii comitetului executiv prezenti; ARTICOL 13 – Comisia de Cenzori (1) Adunarea Generala alege dintre membrii asociatiei de proprietari o comisie de cenzori sau avizeaza o persoana juridica specializata care va verifica situatia financiara si contabila si va concilia asociatia in probleme financiare; (2) Durata mandatului comisiei de stabileste in Adunarea Generala; (3) Membrii comisiei de cenzori nu pot face parte din Comitetul Executiv si trebuie sa aiba cunostinte in domeniile financiar-economic; (4) Mandatul membrilor comisiei de cenzori înceteaza înainte de expirarea duratei sale, prin revocare sau în cazul imposibilitatii de a-si continua atributiile; (5) Comisia de cenzori are urmatoarele atributii: (a) verifica îndeplinirea conditiilor statutare privind prezenta si votul în adunarile generale ale asociatiei de proprietari; (b) verifica executia bugetara, propunerile pentru proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul urmator si propunerile pentru rectificarea bugetului pentru anul în curs; (c) efectueaza controlul preventiv pentru platile cu numerar si urmareste depunerile în contul curent al asociatiei de proprietari ale numerarului ce depaseste plafonul de casa, în cazul în care managementul financiar al asociatiei de proprietari este asigurat de o persoana fizica. d) verifica daca registrele asociatiei de proprietari îndeplinesc conditiile legale necesare desfasurarii corespunzatoare a managementului financiar; e) întocmeste, pe baza verificarilor efectuate, si prezinta adunarii generale a asociatiei de proprietari rapoarte asupra activitatii sale si asupra gestiunii asociatiei de proprietari, propunând anual descarcarea de gestiune a comitetului executiv si a celui care asigura managementul condominiului; Pag 5
f) propune spre aprobare adunarii generale a asociatiei de proprietari sau, dupa caz, comitetului executiv programe,
proiecte de programe cu masuri necesare desfasurarii managementului financiar; propune recuperarea, în conditiile legii, a pagubelor produse
de personalul ce deserveste asociatia de proprietari sau de membri ai acesteia. Recomanda comitetului executiv sesizarea instantelor de urmarire
penala, când constata savârsirea unor infractiuni prevazute de legislatia financiar-contabila; ARTICOL 14 – Presedintele (1) Conducatorul executiv al asociatiei de proprietari este presedintele. Presedintele este înlocuit de vicepresedinte, care îi va îndeplini atributiile, în cazul absentei acestuia sau când se afla în imposibilitatea de a-si îndeplini atributiile, dar nu mai mult de 90 de zile.(2) Presedintele asociatiei de proprietari are urmatoarele atributii: (a) verifica respectarea si îndeplinirea hotarârilor adoptate de adunarea generala a asociatiei de proprietari si de comitetul executiv, controleaza persoanele care deservesc asociatia de proprietari si propune solutii corespunzatoare pentru îndeplinirea sarcinilor acestora; în cazul în care administrarea condominiului este asigurata de persoane juridice, supravegheaza stricta respectare a clauzelor contractuale; (b) reprezinta asociatia de proprietari în încheierea si derularea contractelor si îsi asuma obligatii în numele asociatiei; reprezinta asociatia de proprietari împotriva unor terti, inclusiv în actiunile judecatoresti initiate de asociatie împotriva unui proprietar, membru al asociatiei, care nu si-a îndeplinit obligatiile statutare fata de asociatie, sau în procesele initiate de unul dintre proprietari, care contesta o decizie a asociatiei; (c) avizeaza ordinea de prioritati si planul lucrarilor de întretinere si reparatii ale partilor si instalatiilor comune ale condominiului; (d) are drept de semnatura asupra conturilor asociatiei de proprietari; (e) primeste cererile si reclamatiile de la proprietari si sesizarile administratorului, pe care le supune dezbaterii comitetului executiv; (f) convoaca comitetul executiv lunar sau ori de câte ori este nevoie; (g) întocmeste ordinea de zi a sedintei comitetului executiv si conduce lucrarile acesteia; (h) elibereaza adeverintele necesare proprietarilor care îsi înstraineaza apartamentele sau spatiile cu alta destinatie decât cea de locuinta, din care sa rezulte daca acestia si-au achitat sau nu au achitat la zi cheltuielile care le revin în cadrul asociatiei de proprietari; (i) semneaza deciziile de imputare, precum si orice alte acte (cereri, actiuni de chemare în judecata, sesizari, reclamatii si altele asemenea) emise de comitetul executiv; semneaza contractele individuale de munca sau conventiile civile de prestari de servicii cu personalul contractele individuale de munca sau conventiile civile de prestari de servicii cu personalul; (j) pastreaza si foloseste stampila asociatiei de proprietari. ARTICOL 15 – Contabilul asociatiei de proprietari Contabilul asociatiei de proprietari raspunde de organizarea si conducerea contabilitatii potrivit legii.ARTICOL 16 – Casierul asociatiei de proprietari Casierul asociatiei de proprietari raspunde de efectuarea de încasari si plati în numerar, cu respectarea prevederilor Regulamentului operatiunilor de casa.CAPITOL IV – Managementul asociatiei de proprietari ARTICOL 18 (1) Prin managementul asociatiei de proprietari, managementul condominiului sau administrarea condominiului se întelege managementul de proprietate (administrarea propriu-zisa a condominiului, a instalatiilor si a tuturor elementelor proprietatii comune, functionarea centralelor termice sau a punctelor termice aflate în proprietatea sau în administrarea asociatiei de proprietari) si managementul financiar (contabilitate si casierie).Pag 6
(2) Activitatea de management al condominiului se asigura fie de persoane fizice angajate cu contracte individuale de munca sau conventii
civile de prestari de servicii, fie de persoane juridice, prin contracte de administrare. ARTICOLUL 19 - Administratorul (1) Administratorul, persoana fizică, poate fi desemnat dintre membrii asociatiei de proprietari sau dintre alte persoane cu cunostiinte profesionale ori cu experienta necesara în domeniu. (2) Administratorul, persoana fizica, poate fi angajat si pe functia de contabil, daca îndeplineste conditiile prevazute în statut si în normele metodologice. (3) Asociatia de proprietari angajeaza administratorul si contabilul, persoane fizice, pe baza de contract individual de munca sau de conventie civila de prestari de servicii, care prevede drepturile si obligatiile fiecareia dintre parti, stabilite prin negociere. (4) Pentru reparatii si pentru alte activitati de întretinere administratorul, tinând cont de cost, timp de executie si calitate, propune comitetului executiv, spre analiza si aprobare, agenti economici care satisfac cerintele în vederea executarii lucrarilor, conform legilor existente. (5) Pentru asigurarea functionarii centralelor termice apartinând asociatiilor de proprietari sau aflate în administrarea acestora pot fi angajati fochisti si alte persoane, prin contract individual de munca sau prin conventie civila de prestari de servicii, sau poate fi delegat un agent economic specializat, persoana juridica. (6) Încadrarea personalului cu contract individual de munca se face cu respectarea dispozitiilor legale în vigoare. (7) Durata si valoarea contractului individual de munca si a conventiei civile de prestari de servicii, sarcinile, drepturile si obligatiile se stabilesc prin negocieri între parti, cu respectarea prevederilor legale. (8) Administratorul, persoana fizica sau juridica, are urmatoarele atributii principale: A. asigura managementul financiar al asociatiei de proprietari prin: a) gestiunea bunurilor si fondurilor banesti; b) întocmirea listelor lunare de plata; c) încasarea, în locuri specifice, a cotelor de contributie a proprietarilor la cheltuielile curente ale asociatiei de proprietari; d) efectuarea platilor si încasarilor; e) sesizarea comitetului executiv în vederea somarii restantierilor si aplicarea procedurii de recuperare a restantelor, cu penalizarile aferente; f) calcularea si încasarea penalizarilor conform sistemului aprobat de adunarea generala a asociatiei de proprietari; g) actualizarea, daca este cazul, cu avizul comitetului executiv, a fondului de rulment; h) întocmirea si pastrarea evidentelor contabile si a registrelor asociatiei de proprietari, specifice managementului financiar; i) prezentarea, la solicitarea comitetului executiv sau a comisiei de cenzori, a rapoartelor ori a documentelor necesare unor verificari financiar-contabile ale asociatiei de proprietari; j) controlul facturarii corecte a consumurilor în functie de indexul contoarelor de bloc sau al contoarelor individuale, daca acestea exista si au fost montate în conformitate cu prevederile legale, si în functie de normele metodologice de repartizare a consumurilor; k) verificarea existentei contractelor între persoanele juridice, membre ale asociatiei de proprietari si furnizorii de servicii (apa, gaze, energie electrica si termica, salubrizare si altele asemenea); l) respectarea altor prevederi privind modul de exercitare a managementului financiar; B. asigura managementul financiar al asociatiei de proprietari prin: a) urmarirea comportarii în timp a constructiei, pe toata durata contractului; întocmirea fiselor tehnice periodice cu privire la starea cladirii si a instalatiilor acesteia; b) raspunderea fata de functionalitatea si integritatea elementelor proprietatii comune, fata de mijloacele materiale ale asociatiei de proprietari si de utilizarea în bune conditii a acestora; c) procurarea mijloacelor materiale necesare pentru întretinerea si reparatiile curente ale elementelor proprietatii comune; raspunderea asupra integritatii acestora;
d) înstiintarea comitetului executiv si luarea masurilor necesare pentru efectuarea la timp si eficient a lucrarilor
de întretinere si reparatii;
e) urmarirea realizarii contractelor cu persoane fizice sau juridice pentru reparatii, închirierea unor spatii sau
elemente din proprietatea comuna, activitati sociale si alte tipuri de activitati;
f) verificarea existentei contractelor de închiriere între asociatia de proprietari si persoane fizice sau juridice
care la data constituirii acesteia folosesc spatii ori elemente din proprietatea comuna. Daca aceste contracte nu exista, administratorul
îi înstiinteaza pe cei în cauza, punându-le în vedere ca în termen de 30 de zile lucratoare sa încheie contracte cu asociatia de proprietari; Pag 7
g) supravegherea executiei lucrarilor de reparatii si de întretinere si participarea la receptia lor, consemnând finalizarea
acestora; asigurarea efectuarii de plati corespunzatoare stadiului lucrarii;
h) controlul personalului angajat de asociatia de proprietari pentru curatenie, încarcarea si evacuarea gunoiului menajer si
alte activitati, cu privire la îndeplinirea obligatiilor contractuale si, în caz de încalcare a acestora, sesizarea comitetului executiv;
i) efectuarea de verificari în vederea înlaturarii defectiunilor aparute la instalatiile de folosinta comuna si a
eliminarii pierderilor care determina cresterea nejustificata a cheltuielilor asociatiei de proprietari (scurgeri de apa si altele asemenea).
Daca se constata defectiuni la instalatiile apartinând proprietatii individuale (apartament sau spatiu cu alta destinatie decât cea de locuinta),
se înstiinteaza proprietarul respectiv asupra obligatiei de a remedia aceste defectiuni;
j) asigurarea cunoasterii si respectarii regulilor de locuit în condominiu;
ARTICOLUL 20 – Venituri si cheltuieli comune;
calculul cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari
(1)
Anul fiscal al asociatiei de proprietari va fi anul calendaristic. ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( Pag 8 (14)
Urmarirea de catre asociatia de proprietari a sumelor datorate
de proprietarii restantieri se face în baza extrasului din ultima lista de plata. Cheltuielile efectuate în scopul recuperarii datoriilor vor fi
suportate de restantierii în cauză. ( CAPITOL
V – Obligatiile proprietarilor ARTICOLUL 21 Fiecare proprietar este obligat sa
isi mentină
proprietatea imobiliara
(proprietatea individuala si cota-parte de proprietate comuna
indiviza aferenta
acesteia) în buna stare si este raspunzator de daunele provocate din
cauza neîndeplinirii acestei obligatii. ARTICOLUL
22 Proprietarii de apartamente si spatii cu alta
destinatie decât cea de locuintă sunt obligati sa plateasca cotele de întretinere obisnuite sau speciale
catre asociatia de proprietari, pentru a se putea acoperi toate cheltuielile comune ale
cladirii. ARTICOLUL
23 Proprietarii din condominiu, indiferent daca
fac parte sau nu din asociatia de proprietari, sunt obligati: a)
sa plateasca în avans cota ce le revine din
bugetul de venituri si cheltuieli al asociatiei de proprietari – fond rulment; b) sa anunte, în scris, numele persoanelor care locuiesc temporar, venite în vizita, sau care presteaza activitati gospodaresti în timpul zilei, de minimum 15 zile pe luna, conform prevederilor art. 18 alin. (5) lit. c) din Normele metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari; c)
sa semnaleze în timp util orice problema care
apare la instalatiile de folosinta comuna; d)
sa respecte regulamentul intern al asociatiei de
proprietari cu privire la normele de convietuire sociala
în cadrul condominiului, sa anunte comitetul executiv al asociatiei de proprietari despre intentia de
a schimba destinatia proprietatii individuale, cerând acordul în scris, si sa
prezinte, în copie, toate documentele necesare desfasurarii
activitatilor propuse (contracte, avize si altele asemenea), în termen de 30 de
zile lucratoare de la obtinerea acordului; e)
sa nu schimbe aspectul proprietatii comune fara
acceptul scris al comitetului executiv al asociatiei de proprietari; f)
sa accepte accesul în spatiul sau, cu un preaviz
de 15 zile, al unui reprezentant al asociatiei de proprietari, atunci când este
necesar sa se repare sau sa se înlocuiasca elemente din proprietatea
comuna, la care se poate avea acces numai prin spatiul respectiv. Reprezentantul
asociatiei de proprietari va fi însotit de persoana care va repara defectiunea
si. Fac exceptie cazurile de maxima urgenta, când nu este necesar nici un
preaviz; g)
în conditii de neparticipare la luarea deciziilor si la
desfasurarea activitatilor în cadrul asociatiei de proprietari, sa nu aduca prejudicii morale celorlalti
proprietari asociati sau celor care desfasoara activitati pentru asociatie; h)
sa încheie cu
asociatia de proprietari contracte de închiriere, pe care le negociza cu comitetul executiv, pentru elemente sau suprafete din proprietatea
comuna folosita în interes
personal. ARTICOLUL
24 Proprietarii, membri ai asociatiei de proprietari, au
urmatoarele obligatii: a) sa respecte
statutul asociatiei de proprietari; b) sa se supuna hotarârilor adunarii generale a asociatiei de proprietari; c) sa participe la adunarile generale ale asociatiei de proprietari; d) sa respecte orice angajament facut fata
de asociatia de proprietari; e) sa nu aduca prejudicii materiale asociatiei de proprietari; f) sa participe,
atunci când este solicitat, la actiuni deosebite, de maxima urgenta, corespunzatoare scopurilor asociatiei de proprietari; g) sa se conformeze obligatiilor proprietarilor din condominiu, prevazute la art. 23. ARTICOLUL
25 Daca proprietarul unui apartament sau spatiu cu alta
destinatie decât cea de locuinta
sau orice alta
persoana
care actioneaza
în numele sau provoaca daune oricarei parti din proprietatea comuna
sau altei proprietati individuale, trebuie sa realizeze reparatiile necesare ori sa
plateasca
cheltuielile pentru lucrarile de reparatii. Pag 9 ARTICOLUL
26 În cazul spatiilor cu alta
destinatie decât cea de locuinta, respectiv al apartamentelor, cu mai mult de un proprietar, relatiile de coproprietate dintre proprietari vor fi
reglementate în conformitate cu prevederile Codului civil. ARTICOLUL
27
(1) Zidurile dintre apartamentele alaturate, care nu fac parte din structura de rezistenta
a condominiului, pot fi reamplasate, prin acord între proprietarii
apartamentelor sau spatiilor respective si cu înstiintarea asociatiei de proprietari, în conditiile legii. (2) Zidurile dintre
apartamente si proprietatea comună,care nu fac parte din structura
de rezistenta a condominiului, pot fi reamplasate numai prin amendarea
acordului de asociere. ARTICOLUL
28 Daca
unul dintre proprietari impiedica, cu buna stiinta
si sub orice forma, folosirea normala
a condominiului, creând prejudicii celorlalti proprietari, dupa
caz, masurile pentru folosirea normala
a condominiului se vor hotarî pe cale judecatoreasca, la solicitarea
asociatiei de proprietari.
ARTICOLUL29 Fiecare proprietar, chiriassau ocupant al unui apartament ori spatiu cu alta destinatie decât cea de locuinta are obligatia sa se conformeze regulilor prezentului statut, precum si regulilor, regulamentelor, hotarârilor si rezolutiilor adoptate legal de asociatia de proprietari. ARTICOLUL
30 Fiecare proprietar, indiferent daca
face parte sau nu din asociatia de proprietari, are dreptul de a folosi proprietatea comuna
din condominiu în conditiile stabilite de lege, de regulamente ale
autoritatilor în drept, dar nici un proprietar nu poate folosi această
proprietate astfel încât sa
lezeze drepturile sau interesele oricarui alt proprietar al acesteia, inclusiv cele stabilite prin prezentul statut. ARTICOLUL
31 Fiecare proprietar poate folosi, poate ipoteca sau
poate înstraina, în deplina libertate, proprietatea imobiliara
pe care o detine în cadrul condominiului.
ARTICOLUL 32
CAPITOLUL VI - Drepturile proprietarilor
Membrii asociatiei de proprietari au si urmatoarele
drepturi:
a) sa
participe cu vot deliberativ la adunarea
generala a asociatiei de proprietari, sa
aleaga
si sa fie alesi în structura organizatorica a
asociatiei. Pentru a beneficia de acest drept, persoana în cauza
trebuie sa
posede capacitate juridica
deplina. Minorii si persoanele puse
sub interdictie nu pot fi alesi în organele de conducere sau de control ale asociatiei de proprietari; b) sa solicite si sa primeasca, ori de câte ori este necesar si motivat, explicatii cu privire la calculul cotei de contributie
afisat pe lista de plata si sa conteste,
în scris, la comitetul executiv al asociatiei de proprietari, în termen de 10 zile de la afisarea listei, cuantumul stabilit al acestei cote,
iar în cazul în care contestatia a fost respinsa, sa
se adreseze adunarii generale;
contestatia nu suspenda
plata contributiei, dar determina,
în cazul aprobarii, aplicarea unei proceduri de reglementare ulterioara, în cadrul comitetului executiv sau al adunarii generale a asociatiei
de proprietari; c) daca o decizie a asociatiei de proprietari este contrara
statutului, acordului de asociere, legilor
sau este de natura sa
produca
daune considerabile unei minoritati a
proprietarilor, orice proprietar poate actiona în justitie valabilitatea respectivei decizii, în termen de 60 de zile de la adoptarea acesteia; d) sa solicite, în baza unei cereri catre presedintele asociatiei de proprietari,
diminuarea temporara a cotelor de contributie
la cheltuielile asociatiei (reducerea cheltuielilor de întretinere, dar nu si a cheltuielilor comune), daca
lipsa din apartament este de cel putin
15 zile
e) sa
puna
întrebari si sa
solicite explicatii comitetului
executiv, referitoare la activitatea asociatiei de proprietari; f) sa beneficieze, când este cazul, de toate facilitatile rezultate în urma activitatilor
desfasurate de asociatia de proprietari, în functie de cota-parte de proprietate si de gradul de implicare; g) sa participe la activitatile lucrative ale asociatiei, benevol, în functie de
capacitatile profesionale; h) sa beneficieze de garantii morale si materiale, stabilite de adunarea generala
a asociatiei de Pag 10 i) sa prezinte spre
rezolvare probleme specifice asociatiei de proprietari sau probleme deosebite,
care nu au putut fi solutionate pe cale obisnuita, si sa participe activ la actiunea de CAPITOLUL VII - Dizolvarea de proprietari ARTICOLUL 33 Asociatia de proprietari se va dizolva în situatia în
care numarul proprietarilor condominiului scade sub 5 sau cu acordul tuturor
proprietarilor ori al reprezentantilor acestora, în conditii de maxima urgenta,
când situatia sau când starea condominiului o impune. ARTICOLUL 34 Asociatia de proprietari se va putea dizolva si în
urmatoarele cazuri: a) când scopul pentru care a fost legal înfiintata nu se îndeplineste; b) prin hotarârea adunarii generale a asociatiei de
proprietari, adoptata cu votul a cel putin doua treimi din numarul membrilor asociati.
ARTICOLUL 35
In momentul dizolvarii patrimoniul asociatiei de
proprietari, respectiv veniturile provenite din preluarea sau din lichidarea bunurilor asociatiei, acesta va fi distribuit proprietarilor
proportional cu cotele-parti din proprietatea comuna
sau, daca
este cazul, dupa
cota de participare a proprietarilor
la constituirea bunurilor asociatiei. ARTICOLUL
36
Dizolvarea asociatiei de proprietari va fi anuntat
ă
la judecatoria sau administratia financiara
unde aceasta
a fost înregistrata.
CAPITOLUL VIII - Dispozitii finale
ARTICOLUL 37
(1) Activitatea asociatiei de proprietari se desfasoara si cu respectarea metodologiei de încheiere, de executare si încetare a raporturilor
de munca, de conducere a evidentei, de efectuare a operatiunilor de disciplina
financiara si de casa, precum si de verificare financiar-contabila,
stabilite de ministerele de resort si consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv ale sectoarelor municipiului
Bucuresti.
(2) Arhivarea documentelor si a registrelor asociatiei de proprietari se face conform prevederilor legale.
ARTICOLUL 38
(1) Dacă toti proprietarii, membri ai asociatiei, sunt abonati
individuali, pe baza de contract, ai furnizorilor de servicii, asociatia de proprietari este degrevata
de atributiile avute pâna
la data
respectiva, cu referire la calculul si încasarea cotelor de contributie,
precum si la plata facturilor aferente.
(2) Pe baza unui contract între furnizorii de servicii si asociatia de proprietari, cu aprobarea adunarii generale a asociatiei de proprietari,
asociatia poate presta servicii de intermediere, conform statutului si legilor în vigoare.
ARTICOLUL 39
Pentru obtinerea de venituri necesare desfasurarii activitatilor sale, asociatia de proprietari poate desfasura activitati
lucrative, în conditiile legii. ARTICOLUL
40 (1) În
situatia în care se constata fraude sau lipsuri în gestiune, vor fi sesizate organele de cercetare,
iar comitetul executiv al asociatiei de proprietari va fi îndrumat sa
foloseasca
caile legale pentru recuperarea prejudiciului si pentru a actiona în
justitie impotriva celui care se face ARTICOLUL
41 Organizarea si conducerea contabilitstii asociatiei de
proprietari se face potrivit legii. ARTICOLUL
42 In cazul decesului unuia dintre asociati, activitatea
asociatiei de proprietari va putea continua cu succesorii testamentari sau legali, dupa caz. Pag 11 ARTICOLUL 43 (1) Solutionarea litigiilor dintre asociatia de
proprietari si terte persoane fizice sau juridice romane este de competenta instantelor judecatoresti române. (2) Litigiile asociatiei de proprietari cu persoane
fizice sau juridice straine sunt de competenta organelor judecatoresti prevazute în legislatia româna. ARTICOLUL 44 (1) Pentru recuperarea banilor datorati si a dobânzii
aferente, asociatia de proprietari va putea pune in executare silita proprietarii care nu isi achita cotele de întretinere datorate mai mult de 90
de zile. (2) Executarea accestor debite se va face conform
Codului de procedura civila. ARTICOLUL 45 Prezentul statut a fost redactat în 3 exemplare. Pag 12 |